صفحه نخست / اخبار / رینگ پیستون اسکانیا
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 232 نمایش

رینگ پیستون اسکانیا

رینگ پیستون اسکانیا از قطعات مهم در کشنده‌های اسکانیا محسوب می‌شود که در بازدهی و عملکرد موتور نقش بسزایی دارد. در یک موتور اسکانیا از سه عدد رینگ پیستون استفاده شده که از نظر وظیفه با یکدیگر متفاوت هستند. رینگ‌های پیستون از بالا به ترتیب با نام‌های رینگ کمپرس اول، رینگ کمپرس دوم و رینگ روغن است که وظایف متفاوتی با یکدیگر دارند. رینگ کمپرس اول وظیفه ایجاد کمپرس در محفظه احتراق را داشته و رینگ کمپرس دوم وظیفه دارد کمپرس جزئی که از رینگ کمپرس اول رد شد را جذب کرده و بتواند روغنی که توسط رینگ روغن به دیواره سیلندر مالیده شده را جمع کند و به محفظه کارتل انتقال دهد. در نهایت، رینگ روغن هم همانطور که از نامش پیداست وظیفه دارد سیلندر را روغن کاری کند.

scania piston ring

رینگ‌های روغنی وظیفه دارند تا لایه نازکی از روغن را بین رینگ‌ها و دیواره سیلندر حفظ کنند؛ این کار به روانکاری و خنک‌کاری پیستون و همچنین جلوگیری از اصطکاک بیش از حد آن کمک می‌کند. همچنین این قطعه نقش مهمی در انتقال حرارت از پیستون به جداره سیلندر دارد که این امر به خنک شدن موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق رینگ پیستون اسکانیا، علائم خرابی و راهکارهایی برای جلوگیری، وظایف آن در موتور اسکانیا و... بپردازیم.

علائم خرابی رینگ پیستون اسکانیا

از دست رفتن آب‌بندی رینگ‌های پیستون، منجر به نشت روغن به داخل محفظه احتراق می‌شود. از آنجایی که روغن همراه با سوخت سوزانده می‌شود، این اتفاق افزایش مصرف روغن را به همراه دارد که یکی از نشانه‌های مهم خرابی رینگ پیستون است. همچنین زمان نشت روغن به داخل محفظه احتراق، ممکن است همراه با سوخت بسوزد و باعث خارج شدن دود آبی تیره و خاکستری از اگزوز شود. این اتفاق هم نشانه بارزی از وجود مشکل در رینگ‌های پیستون موتور است که در چنین حالتی ممکن است حاد بودن خرابی، منجر به نشتی شدید روغن از اگزوز یا خیسی منیفولد‌های دود شود. علاوه بر این، از دست رفتن قدرت موتور از علائم دیگر خرابی این قطعه است. از آنجایی که وظیفه رینگ‌های پیستون ایجاد فشردگی در محفظه احتراق است، در زمان خرابی کاهش تراکم اتفاق افتاده و در نتیجه توان و قدرت موتور از بین می‌رود. به این حالت کاهش کمپرس پیستون نیز می‌گویند.

piston ring scania

از نشانه‎‌های دیگر خرابی رینگ پیستون، مشکل در شتاب‌گیری موتور است؛ این اتفاق هم زمانی رخ می‌دهد که موتور تراکم خود را بر اثر شکست رینگ‌های پیستون از دست داده باشد و توان تولید نیروی مورد نیاز را نداشته باشد. احتراق ناقص موتور دلیلی دیگر برای خرابی این قطعه است و زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در فرآیند احتراق در موتور رخ داده باشد. در صورتی که رینگ‌های پیستون از کار بیفتند، به دلیل فشرده نشدن درست مخلوط سوخت و هوا، می‌تواند باعث احتراق ناقص شود. همچنین خرابی این قطعه می‎‌تواند منجر به افزایش صدای موتور یا ایجاد صدای تق تق یا تیک تیک شود. در صورت خرابی این قطعه، محفظه احتراق به درستی توسط رینگ‌‌های پیستون آب‌بندی نشده و منجر به برخورد فلز به فلز بین پیستون و دیواره سیلندر و در نهایت افزایش صدای موتور می‌شود. 

راهکارهای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون

در وهله اول نیاز است که رانندگان توصیه‌های اسکانیا برای فواصل تعمیر و نگهداری و سرویس را رعایت و دنبال کنند. این توصیه‌ها شامل تعویض منظم روغن، تعویض فیلتر هوا و سایر تعمیرات توصیه شده است. علاوه بر این، استفاده از روغن موتور باکیفیت بالا و انحصاری با استانداردهای لازم برای کامیون و کشنده‌های اسکانیا تا حد زیادی جهت جلوگیری از خرابی این قطعه تاثیرگذار است. همچنین سطح روغن باید به طور مرتب بررسی شود؛ پایین بودن سطح روغن باعث فرسودگی و خرابی زودهنگام این قطعه می‌شود. تمیز نگه داشتن موتور هم یکی از راهکارهای مناسب است؛ چرا که خاک و زباله باعث آسیب به رینگ‌های پیستون و دیواره سیلندر شده و تیز نگه داشتن آن در جلوگیری از خرابی این قطعه بسیار موثر است.

piston ring

راهکارهای زیادی برای جلوگیری از خرابی این قطعه موثر هستند که با رعایت کردن آن‌ها تا حد زیادی می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. نظارت بر دمای موتور، استفاده از سوخت با کیفیت بالا، اجتناب از بار اضافه نیز از روش‌های دیگر پیشگیری از خرابی این قطعه است. نادیده گرفتن خرابی این قطعه عواقب و تعمیرات پرهزینه‌ای را در پیش خواهد داشت و تشخیص و تعمیر به موقع باعث افزایش عمر مفید موتور و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه می‌شود. در صورت مواجه با هر یک از این علائم، نیاز است که رانندگان به نمایندگی‌های مجاز شرکت تیتان دیزل در سراسر ایران مراجعه کرده و موتور اسکانیا خود را مورد بررسی قرار دهند.

وظایف رینگ پیستون در موتور اسکانیا

از وظایف مهم رینگ پیستون اسکانیا می‌توان به آب‌بندی محفظه احتراق، کنترل روغن، انتقال حرارت، حفظ فشار تراکم و کمک به حرکت روان پیستون اشاره کرد. رینگ‌های تراکم (Compression Rings) با ایجاد درزگیری کامل بین سیلندر و پیستون، از نشت مخلوط هوا و سوخت به داخل میل‌لنگ و همچنین از ورود روغن به محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. نشت از محفظه احتراق می‌تواند منجر به کاهش قدرت و بازدهی موتور، افزایش مصرف سوخت و همچنین آسیب به قطعات داخلی موتور شود. رینگ‌های روغنی (Oil Control Rings) وظیفه دارند تا لایه نازکی از روغن را بین سطح پیستون و سیلندر حفظ کنند. این کار به روانکاری و خنک‌کاری پیستون و همچنین جلوگیری از اصطکاک بیش از حد آن کمک می‌کند. استفاده از روغن به عنوان روان کننده، اصطکاک بین قطعات متحرک موتور را کاهش داده و از گرم شدن و فرسایش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

Scania parts

رینگ‌های پیستون نقش مهمی در انتقال حرارت از پیستون به جداره سیلندر دارند که همین امر به خنک شدن موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن کمک می‌کند. گرمای زیاد می‌تواند منجر به آسیب به قطعات داخلی موتور، کاهش قدرت و بازدهی آن و همچنین افزایش مصرف سوخت شود. رینگ‌های تراکم با جلوگیری از نشت گاز از محفظه احتراق، به حفظ فشار تراکم مناسب در موتور کمک می‌کنند. چرا که فشار تراکم مناسب برای احتراق کامل مخلوط هوا و سوخت و تولید حداکثر قدرت موتور ضروری است. همچنین لایه نازکی از روغن که توسط رینگ‌های روغنی بین پیستون و سیلندر حفظ می‌شود، به حرکت روان پیستون در داخل سیلندر کمک می‌کند. این امر باعث کاهش اصطکاک و سایش موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن می‌شود.

کلام آخر

انتخاب مناسب و باکیفیت رینگ پیستون اسکانیا و تعویض به موقع، می‌تواند به حفظ عملکرد و بازدهی موتور، افزایش طول عمر موتور و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تا حد زیادی کمک کند. علاوه بر این، بررسی یا تعویض این قطعه باید توسط کارشناسان متخصص انجام شود؛ بنابراین، رانندگان اسکانیا می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مشکل، جهت بررسی و تعویض این قطعه، به نمایندگی‌های مجاز تیتان دیزل در سراسر کشور به عنوان تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران مراجعه کنند.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران